Tanulmányutunk soron következő állomása ismét Balatonszemesre vezetett, ahol a hátrányos és sajátos nevelésű igényű gyerekek helyzetét vizsgáltuk. Olyan jó gyakorlatokat azonosítottunk, mint pl. a Tanoda program. A tanoda program azzal a céllal jött létre, hogy segítse azokat a tanulókat, akik számára önmagában sem a család, sem az iskola nem tud megfelelő feltételeket biztosítani a sikeres iskolai előrehaladáshoz, a továbbtanuláshoz. Amelyik szülő megteheti, külön szolgáltatást vásárol gyermekének, de sok tanulók esetében erre nincs lehetőség, sikertelen az iskolában, a kudarcok lemorzsolódáshoz, alacsony iskolai végzettséghez vezetnek. E gyerekek legtöbbje szegény családból érkezik, elsősorban nekik segíthetnek a tanodák.
A Balatonról mindenki azt feltételezi, hogy az itt élő családok jobb módban élnek, mint az ország más részein, a turisztikai lehetőségeknek köszönhetően, de ez sajnos nem így van. A Balaton környéki 180 településnek mindössze 10%-a város, közel 60%-a pedig törpefalu, ami azt jelenti, hogy a lakosság szám az 500 főt sem éri el. A lakosság az áltagnál gyorsabb ütemben öregszik és a népességfogyás is drasztikus a térségben.
Balatonszemesen a Művelődési Központban kapott helyet a Pedagógiai Szakszolgálat. Tímár Éva, a szakszolgálat vezetője elmondta, hogy hozzájuk fordulhatnak minden olyan esetben, ha a családban, intézményben, környezetben élő gyermek, serdülő nevelésével, fejlődésével kapcsolatban információt, tanácsot, segítséget szeretnének kérni. A pszichés problémák, a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézségek, beszédhibák, mozgásszervi rendellenességek stb. enyhítésében, megoldásában felkészült, tapasztalattal rendelkező munkatársaik segítenek.
A Balatonszentgyörgyi Iskolaszék a Gyermekekért Alapítvány vezetője, Ottné Bene Teréz elmondta, hogy civil szervezetként a Tanoda programjukkal nagyon jól kiegészítik mind az iskolai munkát, mind a pedagógiai szakszolgálat tevékenységét. A gyerekeknek a felzárkóztatáson kívül számos kulturális programot, kirándulást, érzékenyítő foglalkozásokat is szerveznek.
Nemzetközi partnereink a Tanoda program iránt mutattak érdeklődést, és kértek segítséget az alapítványtól annak adaptálására.
Résztvevő szakembereink véleménye szerint a Tanoda program jó példa a szektorközi együttműködésre, hisz a köznevelés rendszerét a civil szektor tevékenysége egészíti ki.